Obecnie - tak. Oczywiście, że zaszły stopniowe zmiany w tej tradycji w ciągu 2 tys. lat. Ale samo przejście praktyka żydowska -> chrześcijańskie rozumienie chrztu było dość nagłe i nastąpiło w połowie I wieku.
(2015-11-14, 04:52 PM)mateusz napisał(a): [ -> ]Obecnie - tak. Oczywiście, że zaszły stopniowe zmiany w tej tradycji w ciągu 2 tys. lat. Ale samo przejście praktyka żydowska -> chrześcijańskie rozumienie chrztu było dość nagłe i nastąpiło w połowie I wieku.
Nie sądzę, cała Biblia opisuje ten rytuał dokładnie tak jak to robił Jan, czyli po żydowsku. Dopiero później nadano nowe znaczenia i tylko po to, że zrezygnowano z obrzezania, jako zawarcia przymierza właśnie na rzecz chrztu. Sama forma rytuału nie zmieniała się przez lata. Porównaj zwyczaj chrzczenia neofitów w tradycji żydowskiej, a znajdziesz masę odniesień do zwyczaju chrześcijańskiego. Po prostu przeniesiono na chrzest więcej znaczeń z innych zwyczajów żydowskich, z których zrezygnowano. Nawet w rytuale katolickim formuła mówiona zawiera kwestie oczyszczania się z grzechów.
(2015-11-14, 08:55 PM)Konq napisał(a): [ -> ]Dopiero później nadano nowe znaczenia i tylko po to, że zrezygnowano z obrzezania, jako zawarcia przymierza właśnie na rzecz chrztu.
Kiedy dokładnie?
Wpadliśmy trochę w wieloznaczności, więc doprecyzuję. Chodzi mi o pierwsze świadectwa następujących różnic:
- rozumienie chrztu jako zanurzenia w śmierci Jezusa, odrębnego od rytuału praktykowanego przez żydów,
- odniesienie chrztu do zmartwychwstania Chrystusa,
- odejście od rozumienia obrzezania jako głównego znaku przymierza z Bogiem,
- użycie formuły trynitarnej w chrześcijańskim rytuale chrztu.
To był I wiek n.e. czy później?