2016-03-18, 12:35 PM
Nie rozumiem jak ze słów "Pan rzekł do mojego Pana" miałoby wynikać, że mesjasz jest Bogiem. Nie rozumiem.
Ale. ajlepsze jest to, że psalm niczego takiego nie mówi ani jego rabinistyczna interetacja nie jest mesjańska.
Psalm mów "נְאֻם יְהֹוָה לַאדֹנִי" - "n'um haszem ladoini", czyli "powiedział Bóg (yhwh) do mojego władcy".
Midrasz Bereiszis Rabbah podaje, że mowa jest o Abrahamie, bo to do niego w Biblii zwracano się "ladoni/mój panie" a wrogiem o którym mowa jest Amraphel, król Sumeru.
Targum Jonatan podaje, że mowa jest o królu Dawidzie.
G'mara mówi z kolei, że psalm był śpiewany w świątyni przez chór lewitów w obecności króla i słowem 'ladoni' chór zwracał się do niego. Oprócz tego jest opinia, że chodzi o walkę Abrahama i Lota. (walka o 'przywództwo duchowe' opisana w Midraszu)
Kiedyś czytałem fragmenty tej książki i o ile pamiętam Zolli powołuje się na powyrywane z kontekstu fragmenty tekstów, tzw 'Awos Rabbi Natan' w których faktycznie pada stwierdzenie, że chodzi o mesjasza, jednak jak się przeczyta kilka zdań wcześniej i kilka zdań później to okazuje się, że tym mesjaszem jest potomek Aarona. Słowo mesjasz jest używane do opisania każdej osoby namaszczonej na jakieś stanowisko. TEN mesjasz nie miał być potomkiem Aarona tylko Judy.
Ale. ajlepsze jest to, że psalm niczego takiego nie mówi ani jego rabinistyczna interetacja nie jest mesjańska.
Psalm mów "נְאֻם יְהֹוָה לַאדֹנִי" - "n'um haszem ladoini", czyli "powiedział Bóg (yhwh) do mojego władcy".
Midrasz Bereiszis Rabbah podaje, że mowa jest o Abrahamie, bo to do niego w Biblii zwracano się "ladoni/mój panie" a wrogiem o którym mowa jest Amraphel, król Sumeru.
Targum Jonatan podaje, że mowa jest o królu Dawidzie.
G'mara mówi z kolei, że psalm był śpiewany w świątyni przez chór lewitów w obecności króla i słowem 'ladoni' chór zwracał się do niego. Oprócz tego jest opinia, że chodzi o walkę Abrahama i Lota. (walka o 'przywództwo duchowe' opisana w Midraszu)
Kiedyś czytałem fragmenty tej książki i o ile pamiętam Zolli powołuje się na powyrywane z kontekstu fragmenty tekstów, tzw 'Awos Rabbi Natan' w których faktycznie pada stwierdzenie, że chodzi o mesjasza, jednak jak się przeczyta kilka zdań wcześniej i kilka zdań później to okazuje się, że tym mesjaszem jest potomek Aarona. Słowo mesjasz jest używane do opisania każdej osoby namaszczonej na jakieś stanowisko. TEN mesjasz nie miał być potomkiem Aarona tylko Judy.