2016-04-13, 10:08 PM
(2016-04-13, 12:09 PM)danielq napisał(a): [ -> ]Zobacz co o ofiarach z dzieci np czytamy w Jeremiasza 32:35 - Bogu nawet nie przyszło na myśl coś podobnego. Nie pochwalał tego. Męki w ogniu miałby jeszcze na dokładkę rozciągać na wieczność? Niespójne to by było. Jest kilka fragmentów Biblii mówiących o stosunku Boga do składania ofiar z ludzi.
To ciekawe, bo jest jedna ofiara z człowieka, która była bardzo po jego myśli.
Hbr 10:10 napisał(a):Na mocy tej woli uświęceni jesteśmy przez ofiarę ciała Jezusa Chrystusa raz na zawsze.
Najwyraźniej to nie jest wszystko takie zero-jedynkowe.
Co do śmierci. Piszesz tak:
(2016-04-13, 12:09 PM)danielq napisał(a): [ -> ]Werset wcześniej czytamy, że skończy tam też śmierć i piekło. W różnych tłumaczeniach w tym miejscu zamiast "piekła" występują różne inne słowa: otchłań, świat podziemny, Jan piszący po grecku użył terminu hades, czyli o jakieś symboliczne miejsce/stan umarłych chodzi.
Śmierć i piekło/otchłań/hades/świat podziemny/jakiś inny cmentarz mogą być męczone jeziorze ognia? Trudno mi to sobie jakoś wyobrazić
O zniszczenie, unicestwienie chodzi. Pasuje to z resztą Biblii, np w 1Kor 15:26 czytamy o zniszczeniu śmierci.
Sprawdziłem. Jan użył tam słowa tanatos, które w Apokalipsie występuje parę razy. Poniżej wszystkie, które znalazłem:
Cytat:
- [1:18] i Żyjący. Byłem umarły, a oto jestem żyjący na wieki wieków i mam klucze śmierci i Otchłani.
- [2:10-11] Przestań się lękać tego, co będziesz cierpiał. Oto diabeł ma niektórych spośród was wtrącić do więzienia, abyście zostali poddani próbie, a znosić będziecie ucisk przez dziesięć dni. Bądź wierny aż do śmierci, a dam ci wieniec życia. Kto ma uszy, niechaj posłyszy, co mówi Duch do Kościołów. Zwycięzcy śmierć druga na pewno nie wyrządzi szkody.
- [6:8] I ujrzałem: oto koń trupio blady, a imię siedzącego na nim Śmierć, i Otchłań mu towarzyszyła. I dano im władzę nad czwartą częścią ziemi, by zabijali mieczem i głodem, i morem, i przez dzikie zwierzęta.
- [9:6] I w owe dni ludzie szukać będą śmierci, ale jej nie znajdą, i będą chcieli umrzeć, ale śmierć od nich ucieknie.
- [12:11] A oni zwyciężyli dzięki krwi Baranka i dzięki słowu swojego świadectwa i nie umiłowali dusz swych - aż do śmierci.
- [13:3] I ujrzałem jedną z jej głów jakby śmiertelnie zranioną, a rana jej śmiertelna została uleczona. A cała ziemia w podziwie powiodła wzrokiem za Bestią;
- [13:12] I całą władzę pierwszej Bestii przed nią sprawuje; ona sprawia, że ziemia i jej mieszkańcy oddają pokłon pierwszej Bestii, której śmiertelna rana została uleczona.
- [18:8] dlatego w jednym dniu nadejdą jej plagi: śmierć i smutek, i głód; i będzie w ogniu spalona [Babilon], bo mocny jest Pan Bóg, który ją osądził.
- [20:6] Błogosławiony i święty, kto ma udział w pierwszym zmartwychwstaniu: nad tymi nie ma władzy śmierć druga, lecz będą kapłanami Boga i Chrystusa i będą z Nim królować tysiąc lat.
- [20:13-14] I morze wydało zmarłych, co w nim byli, i Śmierć, i Otchłań wydały zmarłych, co w nich byli, i każdy został osądzony według swoich czynów. A Śmierć i Otchłań wrzucono do jeziora ognia. To jest śmierć druga - jezioro ognia.
- [21:4] I otrze z ich oczu wszelką łzę, a śmierci już nie będzie. Ani żałoby, ni krzyku, ni trudu już nie będzie, bo pierwsze rzeczy przeminęły.
- [21:8] A dla tchórzów, niewiernych, obmierzłych, zabójców, rozpustników, guślarzy, bałwochwalców i wszelakich kłamców udział w jeziorze gorejącym ogniem i siarką. To jest śmierć druga.
Podkreślam, że to tylko słowo tanatos, żadnego pomieszania terminów (choć jest tu trochę szumu ze względu na to, że dodałem też grecki dopełniacz, np. nr 6 i 7). To słowo ewidentnie ma tu kilka znaczeń: stan śmierci, moment przejścia do stanu śmierci, plaga, ale także postać Śmierci (nr 3 i być może 8). Numer 1 to albo również postać Śmierci, albo śmierć - zamknięte miejsce (w grece to pewnie widać, ale nie znam). Zarówno osobę jak i miejsce można wrzucić do jeziora ognia, nie ma tu więc nic dziwnego.
No i... przemilczałeś to, o czym pisał Mateusz