Okej. Cała Twoja koncepcja opiera się tym, że ten kto kontroluje Egipt jest królem południa, a ten kto fragment monarchii Seleucydów - północy. To każe zadać pytania:
- Czemu królem południa nie jest po prostu Egipt, a północy - np. Syria? Tak by wynikało z mapy. Wielkiej Brytanii nie ma w Egipcie od lat 50-tych.
- Jeśli królestwo przechodzi na zasadzie pokonania poprzedniego króla (pisałeś coś takiego wcześniej), to gdzie taka zasada jest w tekście, o którym mówimy? Wiem, że w Harrym Potterze była taka reguła co do własności Czarnej Różdżki, ale w Biblii jej nigdzie nie widziałem :-)
- Dodatkowo, czemu nie prześledzisz własności "królestwa południa" od starożytności do dziś? Np. Wielka Brytania w 1882 pokonała egipskich powstańców, ale nie walczyła z formalnym władcą Egiptu, którym był wówczas turecki sułtan. Ponieważ - o ile dobrze kojarzę - Anglicy KUPILI sobie Kanał Sueski, to "królem północy" powinna być dalej Turcja. Czy nie?
Obala to:
ale wydaje mi się, że Marek potem zmienił rozumienie tego fragmentu (jeśli dobrze zrozumiałem).
- Czemu królem południa nie jest po prostu Egipt, a północy - np. Syria? Tak by wynikało z mapy. Wielkiej Brytanii nie ma w Egipcie od lat 50-tych.
- Jeśli królestwo przechodzi na zasadzie pokonania poprzedniego króla (pisałeś coś takiego wcześniej), to gdzie taka zasada jest w tekście, o którym mówimy? Wiem, że w Harrym Potterze była taka reguła co do własności Czarnej Różdżki, ale w Biblii jej nigdzie nie widziałem :-)
- Dodatkowo, czemu nie prześledzisz własności "królestwa południa" od starożytności do dziś? Np. Wielka Brytania w 1882 pokonała egipskich powstańców, ale nie walczyła z formalnym władcą Egiptu, którym był wówczas turecki sułtan. Ponieważ - o ile dobrze kojarzę - Anglicy KUPILI sobie Kanał Sueski, to "królem północy" powinna być dalej Turcja. Czy nie?
Gerald napisał(a):Jak rozumiem, oprócz ciekawych informacji, precyzyjne ustalenie daty urodzin Jezusa czy podległości Judei od Rzymian nic nie zmienia w interpretacji proroctwa przez Marka?
Nie zmienia w tym sensie, że interpretacji tej nie obala?
Obala to:
Marek_ napisał(a):I powstanie na miejsce jego – (ten zwrot wskazuje na zmianę króla północy).
W późniejszym czasie Judea stała się prowincją rzymską, chwałą i ozdobą tego królestwa. August w celach podatkowych nakazał przeprowadzić w prowincjach cenzus, czyli spis ludności i ustalenie jej stanu posiadania. Ewangelista Łukasz pisze o tym w 2:1-5.
ale wydaje mi się, że Marek potem zmienił rozumienie tego fragmentu (jeśli dobrze zrozumiałem).