@pitupitu
W tłumaczeniach, które przedstawiłaś widać wyraźną tendencję do przedstawienia tego wersetu. Jeśli to przypadkowy wybór, to przepraszam za posądzenie o tendencyjność. Warto rozważyć też inne tłumaczeniai by zrozumieć sens tej wypowiedzi.
Jeśli chcesz wniknąć w niuanse językowe to odsyłam np do materiałów ze strony: http://blog.antytrynitarianie.pl/slowo-bylo-bogiem/
"Rozpatrzmy werset z Jana 1:1 również od strony języka grackiego, w którym to on brzmi „εν αρχη ην ο λογος και ο λογος ην προς τον θεον και θεος ην ο λογος”. Jak łatwo zauważyć w Jana 1:1 występuje rodzajnik „ho” odnoszący się do Boga ale nie ma tego rodzajnika przy słowie ‘theos’ (Bóg) odnoszącym się do Syna. (W grece koine jeżeli występuje przy rzeczowniku rodzajnik wówczas dane określenie odnosi się do konkretnego podmiotu – tak jak w języku polskim powiemy „ten konkrerny”). Z tego też powodu wielu tłumaczy oddaje ten werset tak:
* 1864: „i bogiem było słowo” (The Emphatic Diaglott Benjamina Wilsona, tekst międzywierszowy).
* 1928: „a Słowo było bytem boskim” (La Bible du Centenaire, L’Evangile selon Jean).
* 1935: „a Słowo było boskie” (The Bible—An American Translation).
* 1946: „a Słowo było boskiego rodzaju” (Das Neue Testament Ludwiga Thimmego).
* 1950: „i bogiem był Słowo” (New World Translation of the Christian Greek Scriptures).
* 1975: „i Słowo było bogiem (albo: boskie)” (Das Evangelium nach Johannes).
* 1978: „i Logos był boskiego rodzaju” (Das Evangelium nach Johannes Johannesa Schneidera)."
Mnie osobiście jeszcze bardziej niż to przekonuje kontekst tekstu z Jana w którym widoczne jest, że Jan mimo użycia określenia "bóg" w odniesieniu do Jezusa nie stawiał znaku równości między Nim a Bogiem Ojcem.
A jeszcze bardziej przekonują mnie słowa samego Jezusa w których wyjątkowość i nadrzędność Boga Jehowy jest doskonale widoczna.
Jana 17:3
Marka 10:18
Jeśli chodzi o stworzenie Jezusa to jest kilka wersetów wskazujących, że miał początek. O początku Jezusa mówi też Jana 1:1. Nie można być u Kogoś i jednocześnie być (tym) Kimś.
Jakkolwiek by to zwać (np: zrodzenie,stworzenie) Jezus został powołany do istnienia przez Boga który jako jedyny początku nie miał.
W tłumaczeniach, które przedstawiłaś widać wyraźną tendencję do przedstawienia tego wersetu. Jeśli to przypadkowy wybór, to przepraszam za posądzenie o tendencyjność. Warto rozważyć też inne tłumaczeniai by zrozumieć sens tej wypowiedzi.
Jeśli chcesz wniknąć w niuanse językowe to odsyłam np do materiałów ze strony: http://blog.antytrynitarianie.pl/slowo-bylo-bogiem/
"Rozpatrzmy werset z Jana 1:1 również od strony języka grackiego, w którym to on brzmi „εν αρχη ην ο λογος και ο λογος ην προς τον θεον και θεος ην ο λογος”. Jak łatwo zauważyć w Jana 1:1 występuje rodzajnik „ho” odnoszący się do Boga ale nie ma tego rodzajnika przy słowie ‘theos’ (Bóg) odnoszącym się do Syna. (W grece koine jeżeli występuje przy rzeczowniku rodzajnik wówczas dane określenie odnosi się do konkretnego podmiotu – tak jak w języku polskim powiemy „ten konkrerny”). Z tego też powodu wielu tłumaczy oddaje ten werset tak:
* 1864: „i bogiem było słowo” (The Emphatic Diaglott Benjamina Wilsona, tekst międzywierszowy).
* 1928: „a Słowo było bytem boskim” (La Bible du Centenaire, L’Evangile selon Jean).
* 1935: „a Słowo było boskie” (The Bible—An American Translation).
* 1946: „a Słowo było boskiego rodzaju” (Das Neue Testament Ludwiga Thimmego).
* 1950: „i bogiem był Słowo” (New World Translation of the Christian Greek Scriptures).
* 1975: „i Słowo było bogiem (albo: boskie)” (Das Evangelium nach Johannes).
* 1978: „i Logos był boskiego rodzaju” (Das Evangelium nach Johannes Johannesa Schneidera)."
Mnie osobiście jeszcze bardziej niż to przekonuje kontekst tekstu z Jana w którym widoczne jest, że Jan mimo użycia określenia "bóg" w odniesieniu do Jezusa nie stawiał znaku równości między Nim a Bogiem Ojcem.
A jeszcze bardziej przekonują mnie słowa samego Jezusa w których wyjątkowość i nadrzędność Boga Jehowy jest doskonale widoczna.
Jana 17:3
Marka 10:18
Jeśli chodzi o stworzenie Jezusa to jest kilka wersetów wskazujących, że miał początek. O początku Jezusa mówi też Jana 1:1. Nie można być u Kogoś i jednocześnie być (tym) Kimś.
Jakkolwiek by to zwać (np: zrodzenie,stworzenie) Jezus został powołany do istnienia przez Boga który jako jedyny początku nie miał.