Przemeks
„Pytałem o powszechność, ale może nie dookreśliłem, że chodzi mi o powszechność tego zwyczaju wśród Rzymian. Czy ktoś z forumowiczów wie, czy gest jaki wykonał Piłat był jednorazowym gestem, czy może Rzymianie umywali ręce częściej przy np. wyrokowaniu? Są w ogóle jakieś teksty źródłowe o tym mówiące?”
Co do powszechności to nie mam pojęcia.
Wydaje mi się, że Piłat wkurzył się, na to że przeciwnicy Jezusa mający poparcie tłumu manipulują nim i wkręcili go w sytuacje gdy trudno było postąpić zgodnie z sumieniem, więc wykorzystał zwyczaj żydowski by się odgryźć i usprawiedliwić. Miał naciski z wielu stron, bo nawet żona mu wcześniej też nagadała na ten temat
(Mat 27:19)
Ciekawa i sporo mówiąca jest reakcja Żydów na to opisana w Mateusza 27:25:
„Na to cały lud odpowiedział: „Niech jego krew spadnie na nas i na nasze dzieci”.
Jak porówna się to z PwtPr 21:6-9 to wydaje mi się, że dobrze zakumali, że Piłat nawiązuje właśnie do konsekwencji przelania niewinnej krwi opisanej w tym fragmencie.
—-
„Ten temat jest już raczej obszerniejszy, niż poprzedni. Podobno święty to napełniony duchem świętym. Zgodziłbyś się z tą definicją czy nie?”
Święty występuje w bardzo różnych znaczeniach w Biblii. Co innego znaczy w odniesieniu do Boga a co innego w odniesieniu do tego co stworzył. Więcej o tym tu:
https://www.jw.org/finder?srcid=jwlshare...1001077138
Co do ducha świętego to Biblia nie przedstawia go jako osoby, tylko jako siłę/moc/energię której udziela Bóg. Korzystały z tego bardzo różne osoby w różnym czasie,np prorocy(1Sam 10:10,11;Łuk 1:67; 2Piotr 1:21), rzemieślnicy (Wyjścia 35:30-35),sędziowie (np Samson- Sędziów 13:25), Jezus (np:Izaj 11:2; 42:1;Dz 10:38); chrześcijanie (DzAp 4:31) itd.
Byli święci w takim znaczeniu, że zostali posłani/wyznaczeni/oddzieleni do wykonania różnych zadań poleconych przez Boga.
Wiązało się to też z koniecznością spełnienia pewnych warunków i dodatkowo z dużą odpowiedzialnością. Odpowiedzialnością i dla tych co otrzymali ducha(z tego tytułu zostały pociągnięte do odpowiedzialności Ananiasz i Safira lub osoby opisane w Hebr 6:4-6)i dla tych którzy występują przeciwko nim.
Stąd też np wina przywódców religijnych występujących przeciw Jezusowi albo Jego naśladowcom jest traktowana dużo poważniej (Marka 3:28,29; DzAp 7:51-53)
„Pytanie ode mnie: czy każdy święty przebywa w niebie, czy czekają na wskrzeszenie aby dostać się do nieba?
Drogę do nieba otworzył dla wybranych dopiero Jezus. Dlatego np Jan Chrzciciel, który zmarł przed Jezusem do nieba też raczej nie miał iść. (Mat 11:11)
Tak jak inni przed nim, czeka na zmartwychwstanie w dniu wyznaczonym przez Boga. W to wierzyły osoby opisane w Biblii, np (Jana 11:24;DzAp 24:15)
A niektórzy rozumieli to na opak, i komentuje to np Paweł w 2Tym 2:18.
Teraz niestety powszechniejsze jest to drugie rozumienie zmartwychwstania.
„Powtórzę pytanie: czy Eliasz jest święty, czy nie? A Mojżesz?”
Byli święci w takim rozumieniu, że byli osobami wyznaczonymi przez Boga Jehowę do zadań i którym udzielał swojej mocy - ducha świętego.
Nie jest to jednak w żadnym wypadku podstawą do tego by wrzucać ich na ołtarze i oddawać im cześć.
—-
„Nie pokusisz się o bardziej konkretne namiary? Pytałem bardziej o bestię z księgi Daniela. Bóg przecież objawił to widzenie Danielowi w jakimś konkretnym celu. Czy zgodzisz się, że jest to Grecja, jak podają różne grafiki?”
Też wydaje mi się że to Grecja.