Eliahu napisał(a):Tak więc jest pytanie - kiedy nauka o trójcy w obecnej formie została pierwszy raz sformułowana? Czy ktoś uważa, że tak wierzyli apostołowie w Iw. i jeśli tak, to na jakiej podstawie?
W obecnej formie - zależy w którym odłamie chrześcijaństwa. Ciężko to określić, bo niektóre rzeczy z czasem doprecyzowano. Podstawowym tekstem jest nicejsko-konstantynopolitańskie wyznanie wiary ("Wierzę w jednego Boga, Ojca wszechmogącego..."), które pochodzi z IV wieku. Oczywiście to jest tylko oficjalny tekst wyznania wiary, sama nauka jest starsza.
Tu istnieją rozbieżności w pochodzeniu Ducha Świętego: wywodząca się z łaciny wersja katolicko-protestancka "który od Ojca i Syna pochodzi" (tzw. filioque) jest późniejsza od greckiego oryginału ("który od Ojca pochodzi"). Ta różnica była jedną z fundamentalnych przyczyn podziału na katolicyzm i prawosławie. Na przełomie starożytności i średniowiecza było w ogóle sporo nieporozumień teologicznych i politycznych na linii wschód - zachód.
Można powiedzieć, że kanon Nowego Testamentu i nauka o Trójcy pochodzą z podobnych czasów. Więc jeśli jedno się odrzuca ze względu na zbyt późne pochodzenie, to drugie też by należało zakwestionować.
Nie, nikt nie uważa że takich samych pojęć używali apostołowie. Nie wiadomo, jak rozumieli Boga i czy w ogóle mieli jakąś wspólną i spójną koncepcję na ten temat (ja myślę, że raczej nie mieli). Dla Pawła z pewnością Jezus był w pewnym sensie Bogiem (Flp 2). To pewnie nie jest współczesna doktryna trynitarna, ale być może jakieś jej zaczątki.
Z drugiej strony najstarszy manuskrypt Filipian (P46) pochodzi już z czasów Tertuliana, więc ktoś mógłby się doszukiwać fałszerstw - nic mu na to nie poradzę.
danielq napisał(a):Choć, to rzeczywiście ciekawe czy oprócz Żyda i świadka Jehowy jest tu jeszcze ktoś, kto uważa, że Bóg Biblii nie jest trójcą?
Wg mnie w ogóle nie można tu mówić o "Bogu Biblii". Biblia nie prowadzi nigdzie wykładu teologii systematycznej. Można natomiast doszukiwać się w niej wyobrażeń i poglądów poszczególnych autorów. I można też zobaczyć, jak poszczególne teksty wpływały potem na myślenie teologów i soborów. I jak rozumiały je w historii różne wyznania.