2016-05-16, 11:09 PM
(2016-05-03, 11:15 PM)Eliahu napisał(a): [ -> ]@MbS
"...wyjaśniałeś, że liczba mnoga w zdaniu "uczyńmy człowieka" odnosi się do Elohim, czyli niekoniecznie do Boga."
Słowa hebrajskie mają tzw. rdzenie. najprostrze mają dwie litery, większość ma trzy a mała część więcej. Słowa twoży się przez dodawanie do rdzeniów prefix'qów i sufix'ów, czyli końcówek i .... początków(?).
Podstawowy rdzeń tutaj to " אל", czyli 'al'. "Al" oznacza 'moc', 'władzę, 'energię' itp.
Z tego "al" dodając litrę ה otrzymujemy "אלה", czyli 'eloah', (po arabsku allah) co oznacza to samo, ale już jako osobę. To tak jak po angielsku mówimy "lord" i nie wiadomo czy mamy na myśli Boga, czy jakiegoś np. Sir McCormick'a. I Bóg i Lord McCormick mają moc i władzę, ale nie są tym samym. Możemy jednak na obu użyć tego samego angielskiego słowa.
Liczbę mnogą w hebrajskim najczęściej sugeruje końcówka -im (ים-), po dodaniu której z naszego wyrazu oyrzymamy "אלהים", czyli 'elohim'. Ten wyraz oznacza dosłownie "władze", "moce", "zwieżchnośći" itp. jednak w kontekście Biblii gdy jest użyty w liczbie pojedynczej zawsze jest używany by oznaczyć Boga, lub rzeczy, miejsca lub ludzi którzy reprezentują Boga. Użyto w Biblii tego wyrazu na określenie Boga, aniołów, ołtarza, Mojżesza, sądu i kilku innych rzeczy - jedno co te rzeczy mają wspólnego, to że wg Tory reprezentują Boga.
Jeśli spojżeć poza Biblię, do literatury hebrajskiej, (a jest dość nieuczciwe czytać Biblię w oderwaniu od reszty tekstów) to można dostrzec, że jest oczywiste, że zawsze rozumiano opis stwożenia tak, że zrobili to aniołowie
Dobre porównanie jest takie. Po polsku możesz nazwać Boga, "władca wszechświata", ale możesz też nazwać go "mój ojciec w niebie" - oba zostaną przez wszystkich zrozumiane jako zawołania do Boga, jednak znaczą co innego. Opisują inne 'aspekty' Boga. "Elohim" to taki właśnie 'władca i wszystko co go reprezentuje.'
"Czy to oznacza, że w judaizmie człowiek nie jest istotą stworzoną na podobieństwo Boga? Stwierdzenie, że jest na podobieństwo Elohim pojawia się także w drugiej parszy (Rdz 9:6). "
Nie. Człowiek jest stworzony na podobieństwo Boga. Elohim nie oznacza czegoś innego, oznacza po prostu nie tylko to.
"Jeśli Elohim to nie Bóg, to dlaczego człowieka nie wolno zabijać? Bo ja nie widzę w tym logiki."
Nie wolno, bo Bóg zabronił. A poza tym elohim to Bóg, ale nie wyłącznie.
"Ja nie widzę w tym logiki. I z kim w takim razie Noe zawarł przymierze? W Rdz 9:1-17 cały czas mamy Elohim, a nigdy JHWH."
To co pisałem o różnychn cehach/aspektach Boga przekłada się na całe rozumienie Tory w judaiźmie. Noemu objawił się Bóg-moc, albo Bog jako moc, jak kto woli.
Dzięki za obszerną odpowiedź. Muszę jednak dopytać: O jakich "nas" mówił w takim razie Bóg?
"I rzekł Bóg: Uczyńmy ludzi na obraz nasz, podobnych do nas, a niech władają rybami morza i ptactwem nieba, i domowymi zwierzętami, i wszelkimi płazami, pełzającymi po ziemi. I stworzył Bóg ludzi na obraz swój, na obraz Boga stworzył ich: stworzył mężczyznę i kobietę." (Rdz 1:26-27)
Prefix to przedrostek, sufix to przyrostek.